Bestill time her

Skap et helsefremmende arbeidsmiljø for deg selv

 

Arbeidsmiljøet i henhold til loven skal være helsefremmende, og det er et mål vi bør strekke oss etter. Vi er heldige som bor i et land som setter dette så høyt og tydelig. Tanken om at vi skal bli friskere av å gå på jobb er fantastisk! Vi er ikke slaver, men ressurser som arbeidsgiveren bruker noen timer av dagen. Derfor er det arbeidsgiverens oppgave å sikre at jobben holder oss friske, til og med friskere enn om vi ikke jobber.

Jeg tror ikke det er noen som blir "NAVere" fordi det er en givende, morsom og helsefremmende situasjon å være i. Tvert imot kan det være ganske så utmattende å være avhengig av NAV for å klare seg. Økonomiske utfordringer, utenforskap og skam er bare noen av de mange negative ordene som beskriver situasjonen.

De av oss som er i arbeid er heldige, spesielt de av oss som har en arbeidsgiver som skaper et helsefremmende arbeidsmiljø. Hvis du er blant de heldigste av de heldige, har du en sjef som ser deg, støtter deg og setter pris på deg. Du har en sjef som får deg til å skinne, og du har kolleger som gjør det samme. Du er en god kollega for dine medarbeidere. Du får opplæring, støtte og selvbestemmelse. Du har tilstrekkelige ressurser til å utføre oppgavene dine, og du får en anstendig lønn som gjør at du kan forsørge deg selv og eventuell familie. Du og sjefen din, kollegene dine og de andre samarbeidspartnerne dine er enige om hva din rolle er. Dere er enige om hvilke oppgaver du har, hva ditt ansvar er og hvor mye du kan bestemme selv. Du vet hvordan du skal håndtere feilene du gjør, og du vet at sjefen din har ryggen din. Du føler fellesskap og gleder deg til å gå på jobb. Hvis du står midt i en livskrise, ønsker du å være på jobb, for jobben løfter deg opp, enten det er medvind eller motvind.

Selvfølgelig kan ikke alle ha et helsefremmende arbeidsmiljø på alle områder hele tiden, men totalt sett må arbeidshverdagen være positiv. Hvis ikke kan det raskt føre til mistrivsel og dårlig helse.

Hvor er du i din arbeidshverdag? Fører den deg i pluss? Jeg håper den gjør det. Hvis ikke kan du begynne med følgende: Skriv ned 3 arbeidsoppgaver du bare elsker å gjøre. Deretter skriver du ned 3 arbeidsoppgaver du bare hater å gjøre. Ved neste anledning tar du en prat med sjefen og ber om å få ha økt fokus på de 3 arbeidsoppgavene du elsker og be samtidig om hjelp til de 3 arbeidsoppgavene du bare hater å gjøre. Er du selvstendig næringsdrivende som meg? Kanskje du skal outsource de tre arbeidsoppgavene du bare hater å gjøre så du kan gjøre mer av det du digger å gjøre? Jeg tror jammen jeg må gjøre denne øvelsen selv 😊

Jeg håper at denne tilpasningen i arbeidsoppgavene dine kan hjelpe deg med å gjenfinne balanse og unngå utbrenthet. Ta vare på deg selv og sørg for å finne et arbeidsmiljø som gir deg den støtten og verdsettelsen du fortjener.

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen,

Kristin Planting Mølmann

Spesialist i arbeids- og miljømedisin